onsdag 26 november 2008

Jag har sett framtiden ... kanske

Man kanske inte ska dra på för höga växlar på detta men jag kan inte låta bli att undra över vad som kommer hända med hip-hopen efter Obama. Att vara en ung, arg och hedonistisk svart man i USA är kanske inte det självklara valet längre.

Hipsterrapen har ju varit ett alternativ ganska länge nu men den känns inte vital nog att fylla mitt rytm-och-rim-behov. Den är helt enkelt för töntig. Och som ett brev på den digitala posten landar plötsligt Z-ros 25 Lighters i min mejlkorg. Inte screw-varianten som tydligen ligger på hans senaste skiva utan en långsammare meditativ version.

I 25 Lighters (unscrewed) improviserar Z-ro i åtta minuter över ett baleariskt beat. Z-ro bara mal på med sina misantropiska texter. Det finns ingen hedonism eller skryt med glimten i ögat här inte. Det är bara mörkt och seriöst rakt igenom. Och är det våldsamt så är det våldsamt som ett självmord. Det känns oerhört modernt och nu. Och i väntan på att någon hip-hopkonnessör berättar vad det heter kallar jag det Emorap. Och jag gillar det.

Inga kommentarer: