torsdag 16 december 2010

Listor i pojkrummet


















Albumåret 2010


Jag börjar bli till medelåren och har inte längre ork med musik som inte svänger, därför blir det här en något enkelspårig lista. Det är inte min mening att diskriminera men det här är de skivor jag stoldansat och lufttrummat mest till här på förlaget i år. Hoppas någon kan använda listan till något.

1.
Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty
Big Boi

Efter lång lång väntan så kom skivan som bevisar det man alltid haft på känn, Big Boi är den klart underskattade halvan av OutKast.
Bästa låtar: Daddy Fat Sax, Shutterbugg, Shine Blockas

2.
My Beautiful Dark Twisted Fantasy
Kanye West

Har tidigare tyckt att Kanye var en duktig producent men inte någon riktig ordsmed men här smäller han verkligen till. Pompös och megalomanisk så det står härliga till. Pretentiös men mäktig.
Bästa låtar: Power, Monster, Runaway

3.
Love King
The-Dream

Välproducerad snusksoul och en skiva där alla tolv låtar är grymma i sig men växer ännu mer i sitt sammanhang. The-Dream har gjort tre sjukt bra skivor på tre år. Vem kommer ens i närheten?
Bästa låtar: Sex Intelligent, Yamaha, Florida University

4.
Airtight's Revenge
Bilal

Bilal låter inte som någon annan men han har nog lyssnat en hel del på Prince. Jag tycker mig också höra David Bowie, men det kanske bara är jag. "Airtight's Revenge" kommer förmodligen bara att växa ju mer man lyssnar på den. Märklig skiva. På ett bra sätt.
Bästa låtar: Cake & Eat it to, Restart, The Dollar

5.
Love Me Back
Jazmine Sullivan

Tyvärr mest snubbar på listan. Har spisat Nicki Minaj, Erykah Badu, Chrisette Michele och Kandi en hel del i år men deras skivor är för ojämna för att ta med här. Robyn och Rihanna är för poppiga för min smak. Jazmine Sullivan får representera ensam. Hon gör det med den äran.
Bästa låtar: Holding You Down (Goin' in Circles), 10 Seconds, U Get on my Nerves

6.
All I Want is You
Miguel

Ett bevis på att det görs larvigt mycket bra musik. Vem har hört talas om Miguel? Svänger som fan.
Bästa låtar: Sure Thing, Pay Me, My Piece

7.
Revolutions Per Minute
Talib Kweli & Hi-Tek

Här har vi verkligen en ordsmed. Superskicklig men förmodligen lite för smart för sitt eget bästa. Världen är orättvis som vanligt.
Bästa låtar: Strangers (Paranoid), In the Red, Ballad of the Black Gold

8.
Pilot Talk & Pilot Talk 2
Curren$y

Så tillbakalutat att man trillar baklänges. Tar med båda skivorna men om jag måste välja en så blir det nog Pilot Talk 2.
Bästa låtarna: King Kong, The Day, Famous

9.
The Love & War MasterPeace
Raheem DeVaughn

Påminner om all musik jag grävde efter i skivbackar i New York en gång i tiden. En riktig soulman. Inte ens mina prydaste vänner och kontorsgrannar kunde låta bli B.O.B.
Bästa låtar: Bulletproof, B.O.B., Microphone

10.
Thank Me Later
Drake

Drake får representera framtiden. Kunde lika gärna varit Nicki Minaj, Waka Flocka Flame eller KiD CuDi antar jag. Atmosfärisk fusion av r'n'b och hip hop som av någon märklig anledning får mig att tänka på Prefab Sprout.
Bästa låtarna: Over, Up all Night, Unforgettable

En brasklapp, Ghostface Killah och Avant har inte släppt sina skivor ännu. Läste någonstans att Teedra Mooses skulle släppa nytt i år också.

Inga kommentarer: