tisdag 13 januari 2009

Kulturåret 2008 #08


Call of Duty: World at War
Det är klart att öppna spel som Grand Theft Auto 4 och Fallout 3 är fantastiska på många sätt. Och dom förtjänar säkert all uppmärksamhet och alla hyllningar. Men som spel står dom sig slätt mot en klassisk aktionburgare som Call of Duty: World at War. Här irrar man minsann inte runt planlöst och njuter av scenerierna. Då får man en japansk bajonett i magen. Det är såhär ett spel-spel ska se ut. Cirka femton välbalanserade och unika banor. Aldrig en undran över vad det är meningen att man ska göra. Ta sig framåt och fylla fienden med bly. Jag är för mycket en tonåring när det gäller spel för att i längden orka med krystade moraliska val och öppna banor som man får utforska på egen hand. Hurra för att det finns spelföretag som lägger ner krut på sådan välbehövlig verklighetsflykt.

Inga kommentarer: